بازداشت برده‌جنسی فرمانده طالبان

معاون اول ریاست جمهوری می‌گوید که فرمانده طالبان از این نوجوان به عنوان برده جنسی استفاده می‌کرد

سوءاستفاده جنسی یا تعرض به کودکان در برخی مناطق افغانستان رایج است. شیرین برده جنسی طالبان بود که به واحدهای پلیس ارزگان نفوذ کرده بود- AREF KARIMI / AFP

نیروهای اداره امنیت ملی افغانستان یک بمبگذار نوجوان را بازداشت کردند که پیش از آن برده جنسی طالبان بوده است. سازمان اطلاعات کشور می‌گوید یک فرمانده طالبان از این پسر به عنوان برده جنسی استفاده می‌کرد.

هویت این پسر به دلیل حفظ حریم خصوصی فاش نشده است.

مقام‌های امنیتی این گزارش را در جلسه شش و نیم صبح سه‌شنبه به امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری کشور، ارائه داده اند.

 صالح می‌گوید: «بخش دردناک جلسه ۰۶:۳۰ امروز داستان بازداشت یک پسر نوجوان بود که عضو حلقه بمب‌گذاری مغناطیسی طالبان است. ما هویتش را برای نجات آینده‌اش محفوظ نگه می ‌داریم. او پیش از آنکه در کابل ماموریت پیدا کند، به عنوان یک برده جنسی در اختیار یک فرمانده طالب نگهداری می‌شد.»

اتهام سوءاستفاده جنسی از کودکان و نوجوانان در جبهه جنگ توسط شبه‌نظامیان و گروه طالبان تازه نیست.

پیشتر نیز خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که گروه طالبان از کودکان برده جنسی برای انجام حملات انتحاری فلج‌کننده علیه پلیس افغانستان در جنوب کشور استفاده می‌کنند.

بازماندگان چنین حملات و مقام‌های متعدد به این آژانس خبری گفتند که طالبان با گسترش عملی که در اصطلاح عام «بچه‌بازی» (تعرض به کودکان) توصیف می‌شود در میان نیروهای امنیتی افغان، آنها را در حملات خودی هدف می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سوءاستفاده جنسی از کودکان پسر، سنتی است که در بخش‌های زیادی از افغانستان رایج است، اما استفاده از آن در جنگ و انجام حملات خودی یا بمب‌‌گذاری مغناطیسی به تازگی‌ گزارش می‌دهد.

غلام‌سخی روغ‌لیونی، فرمانده پیشین پلیس ارزگان به خبرگزاری فرانسه گفته بود: «طالبان پسرانی را برای نفوذ به پاسگاه‌های بازرسی و کشتن و مسموم‌کردن پلیس می‌فرستند. این پسران زیبا و جذاب هستند. آنها دریافته‌اند که بزرگ‌ترین نقطه‌ ضعف نیروهای پلیس، «بچه‌بازی» است.»

هرچند طالبان که در دوران حکومت خود در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ عمل بچه‌بازی را ممنوع کرده‌ بودند، به صراحت استفاده از پسران زیر سن قانونی را تکذیب کرده‌اند، اما گزارش امروز نیروهای امنیتی نشان می‌دهد که این سوءاستفاده همچنان ادامه دارد.

شورشیان طالبان تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سوء استفاده و تعرض به کودکان را غیرقانونی خوانده و پیشتر هشدار داده بود که اگر علیه آن مبارزه نشود از نسل به نسل انتقال پیدا خواهد کرد. این نهاد می‌گوید شماری از  افراد مسلح خودسر و حتی ملاها و متنفذین عاملان «بچه بازی» هستند.

در یک گزارش این نهاد درباره سوء استفاده و تعرض به کودکان و پسران آمده ‌است: «متاسفانه «بچه بازی» در افغانستان به اشکال مختلف رواج دارد، یا از فقر خانواده‌ها استفاده می‌شود یا حتی به زور و تزویر و وعده‌های عجیب و غریب کودکان را وادار به این کار می‌کنند.»